TED Conversations

This conversation is closed.

[Spanish/English] Movimiento 15M/ Spanish revolution

¿Son los partidos políticos un obstáculo a la democracia? ¿Es la Democracia Real Ya otra forma de dictadura? ¿Hay alternativas?¿Cómo se pueden sustituir los instereses económicos por los valores? ¿Se puede conseguir un equilibrio? ¿Hacia donde nos lleva el cambio? ¿Están los medios de comunicación manipulando la dirección del movimiento? ¿Se han dejado de lado las respuestas conspirativas?¿Es posible salir de la crisis sin que salgan perjudicados los mismos de siempre?

Are political parties an obstacle to democracy? Is "Real Democracy Now" another form of dictatorship? Are there any alternatives? How can economic interests be substituted for values? Can balance be attainable? Where is the change leading us? Is the media manipulating the direccion of the movement? Have the conspiracy answers been left aside? Is it possible to overcome the crisis without causing harm to the people who always end up being harmed?

Share:
  • Comment deleted

    • thumb
      Jun 23 2011: Well if neither Charlie or the rest of your links attract more people to this conversation, I'm undone.
      The documentary looks very interesting I look forward to watching it. Thank you.
    • thumb
      Jun 26 2011: Awesome documentary, thank you Richard.

      If you enjoy watching foreign movies, "Pa negre" is one to watch relating to this particular documentary.
  • thumb
    Jun 22 2011: Los partidos políticos son grupos de actores para una comedia (a veces musical, a veces tragicómica) en donde todos los que estamos fuera del sistema político reímos, lloramos o le somos indiferentes. El equilibro está en encontrar nuestro propio equilibrio, qué creemos y qué no, qué hacemos por nuestra comunidad, por nuestra ciudad por nosotros y no por o desde el gobierno. El caso en México no es más afortunado que en España, se nos va la vida en protestas y no somos capaces de controlar nuestra basura, o de educar a los más cercanos. El problema es más de fondo de lo que uno cree.
    • thumb
      Jun 22 2011: Has tocado un tema muy importante: la educación. Estoy totalmente de acuerdo contigo en que el problema es más de fondo. ¿Cómo puede hacerse la educación accesible a tantos a los que su mismo entorno les limita?
      ¿Cómo puede un individuo encontrar su propio equilibrio cuando arrastra los prejuicios adoptados a través del propio núcleo familiar por ejemplo, generación tras generación? ¿Es posible un desaprendizaje?

      Son preguntas con respuestas difíciles de encontrar, lo sé.
      • thumb
        Jun 23 2011: Pensando que la educación no es algo que nace, crece y se adquiere exclusivamente en lugares llamados 'escuelas'. El conocimiento está guardado en todas partes, no solo en los libros, no solo en los espacios aparentemente diseñados para eso. Un maestro una vez me dijo: "ve lo que tienes enfrente y date cuenta que eso, en ese momento, es tu maestro".

        El conocimiento se transmite, es muy importante volver a conectar los dos extremos para que el ciclo se complete: ancianos y niños.

        Por supuesto que es posible el desaprendizaje, y además de posible indispensable, y eso solo se logra ayudando a los niños a que desarrollen los instrumentos necesarios para el pensamiento crítico. Y en los adultos jóvenes es necesario sacarles de encima el disfraz de adulto aburrido y que regresen a ese ánimo lúdico en donde todo es posible y las soluciones son siempre eficaces y apropiadas.

        No son solo los individuos los que arrastran los prejuicios, son las sociedades, los países, las ciudades... Hay mucho trabajo por hacer.
        • thumb
          Jun 24 2011: Que gran consejo te dió tu maestro.

          Tu lo has dicho: hay mucho trabajo por hacer. Despertar la conciencia de la gente no es tarea facil pero es un primer paso.
          .
  • thumb
    Jun 22 2011: I think what happened in Spain, in particular Barcelona ;) is a great thing. Not for agreeing or disagreeing with the movement. I personally think that it lacked a real campaign and was unprepared for the massive response it got. Plus the presence of some other groups that didn't really have anything to do with the movement gave an excuse to the police forces to charge repeatedly on the "wrong" crowd and had no problem pulling the batons and inflict beatings to calm their nerves.

    What I liked about it is simple: it shows the so-called leaders that the "cockroaches" who are given the "right" to vote as a diluted illusion of democracy are getting really tired. More and more people are opening their eyes on what we refer to as a modern society and clearly see the fraud in it. At some point I had hopes that it would spread to other main cities across Europe, which it did but again it diluted pretty fast.

    In these days, can we really hope for a 'Pacific' revolution? or should we skip the pacifism? Totalitarian Capitalism isn't pacific and neither is the way we are running our "globalization". I am for a one humanitarian world , but I am against what we are doing now. This isn't unity, this is a global, multilevel slavery.
    • thumb
      Jun 22 2011: I'm just confused about what is really behind the movement itself. It's not meant to have anything to do with politics however it clearly has. People are tired but still, 50% of the population did not vote in the last elections. Previously to the elections I received numerous emails encouraging not to offer a blank vote because it meant giving the vote indirectly to the opposition party. I was so frustrated by that. If everyone simply agreed to offer a blank vote, instead of not voting at all or voting for small parties that, let's be honest, do not have the drive nor force to raise the country back on its feet, then maybe all parties would be forced to rethink their politics. Things would have to change, no matter what.

      I don't know, I'm thinking out loud now.

      I'm against what is being done now too but, where is all this going? Is it the right approach?
  • Comment deleted

    • thumb
      Jun 22 2011: You've made my day, thank you. I love Charlie, pure genius.

      ...greed has poisoned mens soul,
      has barricaded the world with hate,
      has goosed up into misery and bloodshed.
      We have developed speed but we have shut ourselves in it.
      Machinery that gives abundance has left us in want,
      our knowledge has left us cynical,
      our cleverness hard and unkind.
      We think too much and feel too little.
      More than machinery we need humanity,
      more than cleverness we need kindness and gentleness...
  • Jun 29 2011: Hi Helena,
    You ask some very pertinent questions.
    I think it is obvious to everyone with more than half a brain that the "system" that we currently find ourselves living with is not working and is not sustainable. It will end in time.
    I came across this conversation while looking for an english language website which explains a bit about this "Spanish Revolution 15M". My Spanish is pretty poor.
    Can you please let me know if you know of a link I should go to get up to speed on the principles and purpose of this movement.
    Also, I would like to know what "the" or "your" answers are to the questions you raised above.
    Thanks
  • thumb
    Jun 24 2011: Hellena , la democracia esta agotada en todas sus formas, el obstaculo es la misma idea de democracia que nunca fue compatible con la "practica democratica". El ciclo de vida de la democracia ya se cerro y ahora es necesario pensar en reencantar la vida en la ciudad a traves de la CONVIVENCIALIDAD, como concepto y como practica.

    Otro obstaculo es que la democracia nunca penso ni actuo en presente, siempre fue a futuro su propuesta, pero su actividad jamas logro nada. Ademas es una idea muy vieja y que se intento renovar con la posicion republicana del ciudadano dsde la Revolucion Francesa. Hoy hay que reinventar al ciudadano para reencantar la vida en la comunidad.
    • thumb
      Jun 24 2011: Coincido contigo en que el ideal de democracia no es compatible con la práctica democrática. Me atrevo a decir que esa compatibilidad siempre fue imposible por el simple hecho de que es imposible que todos estemos de acuerdo; de una forma u otra, siempre habrá una mayoría tiránica.

      Si he entendido bien tu última frase, también estoy de acuerdo en que el cambio tiene que empezar en el individuo más que en el sistema y de aquí mi pregunta sobre cômo se pueden sustituir los intereses económicos por los valores. En mi opiniôn hay que remarcar la urgencia de la necesidad de infundir valores para poder conseguir una convivencia en armonía.
  • Comment deleted

    • thumb
      Jun 21 2011: Hi Richard,
      I was just wondering the same thing, thinking how I could address the subject to make it more appealing. Although the main theme is the Spanish revolution I think any country living in "democracy" has experienced similar issues to a certain extent.