This conversation is closed.

Apa yang membuat anda tertarik mengikuti terus kegiatan TED dan TEDx ?

Panggung, narasumber, topik menarik - Apa yang baru ?
Tidakkah ini sudah dilakukan dari dulu ? Apa yang berbeda dari TED dibanding acara serupa yang anda ketahui atau malah pernah terlibat mengadakannya ?

  • Jun 17 2011: Kenapa tertarik dengan TED: topik yang dibawakan pembicara-pembicaranya dan formatnya. Sebagian besar topik benar-benar menarik dan formatnya membuatnya mudah dicerna. It's also a nice way to know a little better about some interesting public figures.

    Kenapa tertarik dengan TEDx: alasan tertarik dengan TED + kesempatan bergabung secara langsung dan (mungkin) berbicara langsung dengan pembicaranya.
    • thumb
      Jun 19 2011: Saya suka bingung ketika mengikuti acara TEDx .. saya suka ide yg dipresentasikan... tapi tidak tahu bagaimana menindaklanjuti jadi dialog.

      Biasanya apa yang Bapak bincangkan dengan pembicaranya ?
      Kalau boleh tahu...
  • Jun 17 2011: Salam Kenal Bro Judge,
    TED atau TEDx provide million different ideas dari berbagai speaker, yg membuat kita selalu penasaran akan workshop atau sharing session dari para professional yg tergabung disini.
    • thumb
      Jun 19 2011: Lam kenal bro Saladin... :)

      Kalo melihat sitenya, TED itu tidak beda terlalu jauh dengan YouTube.
      Dengan key pencarian yang benar... kita mungkin malah bisa mendapatkan ide lebih banyak dr TED.
      Di situs TED sendiri mereka suka menyiarkan video non TED yang dianggap bagus.

      Jadi dengan adanya YouTube apa masih perlu TED ?
  • thumb
    Jun 14 2011: Pada pendapat saya, saya merasakan bahawa TED adalah satu sumber bagi saya untuk membincangkan tentang hal-hal dunia dengan rakan-rakan yang datang dari budaya yang berbeza.Cara mereka berfikir juga adalah berbeza dengan cara kita berfikir.Ini dapat memberi gambaran jelas kepada kita tentang hal dunia dan tentang budaya mereka.Malahan, saya juga dapat mempromosikan juga budaya saya kepada mereka yakni budaya kita serumpun,budaya Melayu.Harap anda semua faham bahasa Melayu saya.Minta maaf kerana saya tidak fasih berbahasa Indonesia.Salam
    • thumb
      Jun 17 2011: Salam kenal *senyum ringan*
      Senang sekali bertemu teman serumpun di dunia maya !
      Memang ke-aneka-ragam-an budaya dan cara berpikir selalu menjadi daya tarik.
      Tapi tidak kah pertukaran budaya dan pikiran sudah ada sebelum TED ini lahir ?
      Apa yang membedakannya dengan seminar atau forum yang diadakan organisasi atau perkumpulan atau serikat lain ?
      • thumb
        Jun 17 2011: Benar, pertukaran budaya sudah ada sebelum TED tetapi dengan kewujudan TED, ia menjadi pemangkin kepada pertukaran budaya yang sedia ada.

        Apa yang membedakannya dengan seminar atau forum yang diadakan organisasi atau perkumpulan atau serikat lain ?

        Saya dapat berjumpa dengan lebih ramai orang dari budaya yang berlainan.Malah, perkongsian ideanya juga lebih berbanding jika saya menghadirkan diri ke seminar atau mana-mana forum yang sedia ada.

        Saya juga senang dapat bertemu teman serumpun di dunia maya!
        • thumb
          Jun 19 2011: Kalau begitu apa Bapak kurang tertarik dengan TEDx ?
          Karena kalau TED lebih luas... TEDx malah melokalkan kegiatannya.
          Apa Bapak pernah mengikuti event TEDx di malaysia ?
      • thumb
        Jun 19 2011: Kalau acara TEDx pula, saya akan lihat pada isu yg dibincangkan di TEDx itu dulu.Kalau isu yang dibincangkan itu bagus dan matang,sudah tentu saya akan hadirkan diri ke acara TEDx tersebut.Buat masa sekarang, saya tidak pernah lagi ke acara TEDx tetapi mungkin pada masa akan datang kalau ada peluang saya akan cuba menghadirkan diri ke mana-mana acara TEDx.
  • Jun 14 2011: Apa yang menarik untuk saya mengenai TED pada masa kini ialah peluang untuk berbual di antara satu sama lain dan untuk kami semua meluahkan fikiran dan pendapat kami secara tidak was was. Komuniti TED amat matang dan pendapat mereka amat bagus serta perbualan yang amat sopan-santun. Itu pendapat saya sahaja. Salam.
    • thumb
      Jun 17 2011: Salam kenal. *senyum senang*
      Jadi kebebasan forum dan kematangan anggota-anggotanya yang menurut pendapat anda membedakan TED dengan kegiatan serupa lainnya ?
      Saya terpaksa harus setuju...
      :D